Wij hebben een zeer teleurstellende…
Wij hebben een zeer teleurstellende ervaring gehad met dit autobedrijf.
Aan iedereen die overweegt zaken te doen met dit bedrijf, of überhaupt tijd en energie te steken in een bezichtiging, zouden wij aanraden dit goed te heroverwegen.
Ongeveer een half jaar geleden hebben wij al eens een bus bij dit bedrijf bekeken. Omdat het voor ons niet om de hoek is, hadden we vooraf telefonisch enkele vragen gesteld over de staat van het voertuig. Op basis van dat telefoongesprek en de advertentie hadden wij een andere verwachting van de bus. Na bezichtiging besloten wij dan ook vrij snel om niet tot aankoop over te gaan.
Recent zagen wij opnieuw een interessante bus te koop staan bij Havo Auto's: een Volkswagen T5 uit 2014. Ook dit keer hebben wij vooraf gebeld en een aantal specifieke vragen gesteld. Zo hebben wij expliciet gevraagd of er roest aanwezig was rond de deurhendels, een bekend aandachtspunt bij dit type bus. De verkoper gaf aan dat hij even een rondje om de bus liep en geen roest zag. Hoopvol over deze nieuwe kans hebben wij vervolgens vrij genomen van ons werk om de bus te komen bekijken.
Een van de eerste dingen die opviel, was dat er toch roest aanwezig was rond de deurhendels. Desondanks waren wij enthousiast over de bus. Er waren nog wat kleinere aandachtspunten, maar geen zaken waardoor wij direct van de aankoop wilden afzien.
Tijdens de proefrit merkten wij echter een duidelijk afwijkend geluid van de airco op. Daarnaast bleek uit de onderhoudshistorie dat de distributieriem nog niet was vervangen.
Na de proefrit hebben wij verkoper Hans laten weten dat wij enthousiast waren over de bus, maar twijfelden vanwege deze twee punten. Voor ons waren dit potentiële risico’s die mogelijk tot hoge kosten konden leiden. Hans stelde daarop voor om de distributieriem via zijn garage te laten vervangen en de airco te laten controleren en repareren. In ruil daarvoor zouden wij een iets hoger bedrag betalen dan de oorspronkelijke vraagprijs. Wij vonden dat een nette oplossing en besloten de bus te kopen. We deden een aanbetaling van €1.000 en maakten vervolgens nog een gezamenlijke proefrit. Tijdens die rit gaf Hans zelf aan het geluid te horen en te begrijpen welk geluid wij bedoelden. Voor ons was daarmee duidelijk dat het probleem onderzocht en opgelost zou worden.
Wij gingen dan ook enthousiast en met een goed gevoel naar huis en zouden de bus anderhalve week later ophalen.
Een paar dagen voor het ophalen hebben wij Hans telefonisch gesproken. Daarbij werd ons verteld dat de airco was gecontroleerd, schoongemaakt en bijgevuld en dat het probleem was verholpen.
Toen wij de bus kwamen ophalen, bleek het geluid echter nog exact hetzelfde aanwezig te zijn. Waar eerst werd erkend dat er sprake was van een afwijkend geluid, werd nu gesteld dat dit geluid normaal zou zijn en dat er volgens de garage niets aan de hand was.
Mijn vriend heeft hierover zelfs nog rechtstreeks telefonisch met de garage gesproken, maar ook daar werd aangegeven dat het geluid erbij zou horen. Daarmee draaide de discussie uiteindelijk niet meer om de gemaakte afspraak, maar om de vraag of er volgens hen überhaupt wel een probleem bestond. Dat vonden wij moeilijk te rijmen met het feit dat het geluid eerder was erkend en dat juist daarom was afgesproken de airco te controleren en te repareren.
Wij hadden graag gekeken naar andere oplossingen, maar Hans stond er uitsluitend voor open om de bus opnieuw naar dezelfde garage te brengen. Daar hadden wij geen vertrouwen meer in, omdat zowel de garage als Hans inmiddels stelden dat er überhaupt geen probleem aanwezig was.
Het gesprek verliep uiteindelijk erg onaangenaam, waarna we besloten af te zien van de aankoop.
Van onze aanbetaling van €1.000 kregen wij uiteindelijk met moeite €250 terug. Daarnaast zijn wij meerdere vrije dagen kwijtgeraakt, hebben wij onderdelen voor deze specifieke bus besteld om hem om te bouwen tot camper (waarvan de vraag is of we die nog kunnen retourneren), en hebben wij veel tijd en energie gestoken in een aankoop waar wij erg naar uitkeken.
Voor mijn gevoel klopt het niet dat wij uiteindelijk degene zijn die hier het grootste nadeel van hebben. Wij zijn tijd, energie en €750 kwijt, terwijl het autobedrijf zich niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden.
17 June 2026
Unprompted review